
De gemeente Kerkrade start medio 2026 met de vernieuwing van de rotonde aan de Hamstraat. De werkzaamheden moeten de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. Door de aanleg van de Buitenring Parkstad Limburg (N300) ontstaan er momenteel in de avondspits regelmatig files vanaf de Buitenring richting de rotonde.
De nieuwe rotonde wordt uitgebreid met twee extra afslagen: één richting de Voorterstraat en één vanuit het centrum via de Stationsstraat. De aanpassingen moeten de verkeersdruk tijdens piekmomenten verlichten en de bereikbaarheid van het centrum verbeteren.
Een belangrijk onderdeel van het project is de aanleg van twee bruggen voor fietsers en voetgangers. Deze zorgen voor een directe verbinding met de Parkstadroute, waardoor fietsers niet langer hoeven te wachten tussen het drukke autoverkeer. De bruggen moeten de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren en het fietsverkeer in Kerkrade stimuleren.
De bruggen krijgen een slanke stalen constructie met lichte, doorzichtige leuningen. Daarmee sluiten ze aan bij het omliggende landschap en behouden ze open zichtlijnen op de rotonde. De gemeente spreekt van een ontwerp dat “modern, functioneel en goed passend in de omgeving” is.
Bij het ontwerp is rekening gehouden met bestaande kabels en leidingen. Door het plaatsen van tussensteunpunten buiten het wegprofiel kon de constructie slanker worden gemaakt. De gemeente werkt hierbij nauw samen met netwerkbeheerders om hinder tijdens de uitvoering te beperken.
Omwonenden en weggebruikers worden gedurende de voorbereidingen en werkzaamheden via informatiebrieven op de hoogte gehouden van de voortgang en mogelijke verkeersmaatregelen. Met de vernieuwde rotonde en bruggen wil de gemeente Kerkrade een verkeersveilige, toekomstbestendige en goed bereikbare infrastructuur realiseren voor zowel automobilisten als fietsers en voetgangers.