Dankzij een inzamelactie voor ‘Sint voor ieder Kind’ krijgen dit jaar 400 kinderen in de regio Parkstad een Sinterklaascadeau. De actie van verzekeraar zonder winstoogmerk Univé leverde 200 verhuisdozen vol gebruikt, maar zo goed als nieuw speelgoed, pakpapier en lekkernijen op voor kinderen van 0 tot 16 jaar.
De inzameling werd gecoördineerd door Armand Aretz van Univé Zuid-Nederland en ondersteund door acht bedrijven en instellingen, waaronder Roda JC, poppodium Nieuwe Nor, glaspaleis Schunck, Mijn Heerlen en Meander Extra. “Samen hebben we ervoor gezorgd dat de Sint dit jaar veel minder kinderen uit arme gezinnen hoeft over te slaan,” aldus Aretz.
Hart voor Parkstad
Helaas is het voor ruim 390.000 kinderen in Nederland niet vanzelfsprekend om een Sinterklaascadeautje te krijgen. “Het is schrijnend dat de Sint sommige huisjes voorbij moet gaan omdat er geen geld is voor een cadeau,” zegt Aretz. “Met deze actie laten we opnieuw zien dat we hart hebben voor onze regio. Het resultaat is gigantisch.”
Regionale verspreiding
De cadeaus worden via lokale stichtingen verspreid onder gezinnen in Rotterdam en Parkstad Limburg, regio’s waar veel gezinnen een laag inkomen hebben. Zo bereiken de pakjes kinderen via voedselbanken, moeder-kindhuizen en andere maatschappelijke instellingen.
Van podcast naar grootschalige actie
De inzamelactie begon vier jaar geleden met een item in ‘The Voice of Kaalhei’, een podcast van Roda JC-supporters. Vanaf dat moment sloot Univé zich aan om het bereik te vergroten en meer kinderen uit sociaal-economisch kwetsbare gezinnen te bereiken. “Met Univé als partner kunnen we dit jaar 400 gezinnen blij maken. En de actie loopt nog door!” zegt initiatiefnemer Rob Fransen.
Duurzaam gebruik van speelgoed
Het geschonken speelgoed wordt zorgvuldig geselecteerd. “Niet alles is geschikt als Sinterklaascadeau, maar er gaat weinig verloren. Wat overblijft, verspreiden we via voedselbanken of moeder-kindhuizen,” aldus Fransen. Het succes van de actie was zo groot dat sommige bedrijven hun bijdrage dit jaar niet meer konden leveren. “Volgend jaar pakken we het nog groter aan. We zijn van plan een eigen stichting op te richten om deze mooie traditie verder te versterken,” besluit Aretz.
Bron: Persbericht Univé