Een meerderheid in Provinciale Staten wil dat er een poging wordt ondernomen de vastgelopen aanleg van de Randweg Abdissenbosch in Landgraaf los te trekken. Een VVD-motie om te onderzoeken welke juridische, financiële en bestuurlijke mogelijkheden er zijn, kreeg brede steun.
De randweg moet voor een goede aansluiting op de B56 en daarmee het Duitse achterland zorgen. De provinciale volksvertegenwoordiging zette het project drie jaar geleden echter stil. De stikstofproblematiek vormde de grote spelbreker.
Landgraaf liet onlangs echter een onafhankelijk expert onderzoek uitvoeren. Die constateerde dat er nog mogelijkheden zijn om de weg te realiseren. Hij adviseerde de gemeente die nader uit te werken, zo schreef de Landgraafse wethouder Freed Janssen op 25 juni aan Provinciale Staten (PS).
PS gaan daarin mee door de VVD-motie aan te nemen. Daarin wordt gewezen op het vele vrachtverkeer dat zich nu noodgedwongen door kleine kernen als Abdissenbosch moet wringen. Dat zorgt niet alleen voor overlast, maar ook voor verkeersonveiligheid. Bovendien dreigt de financiering van het Duitse deel van de Randweg vanaf onzeker te worden. De Limburgse politiek wil in het vierde kwartaal van 2026 weten wat het onderzoek heeft opgeleverd.
Gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (Vervoer, PvdA) temperde meteen de verwachtingen. Hij onderschreef de intentie van de motie. Maar hij zei er volgens De Limburger meteen bij dat daarmee „de klem waarin we zitten” niet weg is. „Die weg krijgen we er bij een rechter alleen door als we kunnen aantonen dat die cruciaal is voor het hele land.”

Gemeentehuis Landgraaf.