Met temperaturen die in Limburg de komende dagen kunnen oplopen tot ver boven de 30 graden, heeft Rijkswaterstaat het hitteprotocol in werking gesteld. Dat betekent dat gestrande automobilisten op snelwegen sneller naar een veilige plek worden gebracht.
Normaal worden weggebruikers met pech langs de weg geholpen, maar tijdens extreme hitte worden zij direct afgevoerd naar een locatie met voorzieningen, zoals een tankstation of parkeerplaats. Het protocol geldt tussen tien uur 's ochtends en acht uur 's avonds in provincies waar grote kans is op temperaturen van dertig graden of meer.
Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers voldoende drinkwater mee te nemen en bij pech achter de vangrail te wachten. Door de hitte kan het asfalt namelijk warmer worden dan vijftig graden.