album-art

00:00
Luister live

Extinction Rebellion protesteert tegen de impact van de mode-industrie in Maastricht, Venlo en Heerlen

27 oktober 2024
Door: 
Jan Danihel

Op zaterdag 26 oktober hebben actievoerders van Guerrilla Fashion en aanverwante groepen zoals Extinction Rebellion en Fashion Rebellion in Maastricht, Venlo en Heerlen geprotesteerd tegen de impact van de mode-industrie op het milieu en de mensenrechten. Deze actie was onderdeel van een internationaal actieweekend, waarbij in meer dan 100 winkels in diverse landen protest werd gevoerd. In Limburg richtte de actie zich op filialen van grote modeketens zoals H&M en Primark. Het protest richtte zich op het snelle modeproductiemodel, ook wel fast fashion, dat volgens de actievoerders schadelijk is voor het klimaat en de arbeidsomstandigheden.

Verspillende Productie en Schade aan het Milieu
In flyers deelden de actievoerders informatie over de milieu-impact van fast fashion. Zo is de mode-industrie wereldwijd verantwoordelijk voor 8% van de CO₂-uitstoot, mede door de vervuiling van waterbronnen door chemische stoffen uit het productieproces en de groeiende vervuiling door microplastics in oceanen. Daarnaast wordt een groot deel van de geproduceerde kleding nooit verkocht en uiteindelijk vernietigd om ruimte te maken voor nieuwe voorraden, een belangrijk punt van kritiek vanuit de milieuorganisaties.

Oneerlijke Arbeidsomstandigheden
Naast milieuvervuiling richtten de activisten zich ook op de arbeidsomstandigheden in de productielanden. De kledingproductie vindt vaak plaats in landen met lage lonen en weinig bescherming voor werknemers, aldus Guerrilla Fashion. De modebedrijven zouden de lonen kunstmatig laag houden door middel van lobbypraktijken en zo bijdragen aan armoede en uitbuiting in deze landen.

Bewustwording bij het Publiek
Tijdens de actie konden voorbijgangers gratis kledingstukken meenemen en ontvingen zij flyers met informatie over de fast fashion-industrie. Op veel van de kledingstukken waren felgekleurde labels bevestigd met boodschappen als “Neem mij mee!” en uitleg over de schadelijke effecten van het verdienmodel. Deelnemers aan de actie spraken van een succesvolle middag, waarin veel mensen positief reageerden op de boodschap en zich bewust werden van de alternatieven. De actie verliep rustig, en veel mensen waren geïnteresseerd in de informatie die de activisten deelden.

Verandering in de Mode-industrie
Met deze actie roept Guerrilla Fashion op tot een structurele verandering in de mode-industrie. Zij pleiten onder meer voor een vermindering van de overproductie en een eerlijkere behandeling van werknemers. Op hun website legt Guerrilla Fashion uit dat zij modebedrijven zoals H&M en Zara willen aanmoedigen om duurzame alternatieven te promoten en te stoppen met misleidende reclame. Het uiteindelijke doel is om modewinkels te transformeren tot plekken waar tweedehands kleding een tweede leven kan krijgen.

Extinction Rebellion en het Publiek Bewustmaken
De deelname van Extinction Rebellion aan dit modeprotest past binnen hun bredere doel om aandacht te vragen voor de klimaatcrisis. Hoewel deze organisatie vooral bekendstaat om disruptieve acties, zoals wegblokkades, benadrukt een woordvoerder dat ook dit soort publieksvriendelijke acties belangrijk zijn voor bewustwording. “Wij blijven terugkomen zolang modebedrijven vasthouden aan een onduurzaam, schadelijk verdienmodel,” aldus een van de actievoerders.

Guerrilla Fashion en Extinction Rebellion hopen dat hun acties bijdragen aan een grotere bewustwording onder consumenten en zetten druk op bedrijven om te kiezen voor duurzaamheid en eerlijke arbeidspraktijken.

RTV Parkstad

Contact met de studio

Whatsapp: 06 83 454 300Radiostudio: 045 5610 610TV-Redactie: tv@rtvparkstad.nl

Luister en kijk

Radio: 89,2 FM - 87,5, Kabel - Ziggo: 918
Televisie: Ziggo Kanaal 43 - KPN Kanaal 1495

Social media

Belangrijk

RTV Parkstad. Alle rechten voorbehouden. Website ontwikkeling door: Website Visie
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram