De kosten voor de renovatiewerkzaamheden aan het Julianakanaal zijn aanzienlijk hoger uitgevallen dan aanvankelijk geraamd. Er is 179 miljoen euro extra nodig, waardoor de totale kosten bijna een miljard euro bedragen. Of dit het definitieve bedrag zal zijn, is nog onzeker. Dit blijkt uit een brief van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.
Het prijskaartje voor de modernisering van de zogenoemde Maasroute, waarvan het Julianakanaal veruit de grootste klus is, komt nu uit op 964 miljoen euro. Dit is ruim 20 procent meer dan eerder geraamd. In de brief staat ook dat er definitief geen uitzondering wordt gemaakt op de bestaande compensatieregeling voor bedrijven die schade lijden door de werkzaamheden.
De belangrijkste oorzaak van de forse kostenstijging is een verandering in de uitvoering van het werk. Het oorspronkelijke plan was om met een bouwkuip te werken, zodat beperkt scheepvaartverkeer mogelijk zou blijven. Vorig jaar bleek echter dat deze bouwkuip met stalen platen niet sterk genoeg was. Om toch veilig te kunnen werken, is eerder dit jaar besloten om het kanaal volledig te sluiten en het deel leeg te laten lopen waar het kanaal wordt verbreed.
Na kritiek van bedrijven heeft Rijkswaterstaat de begindatum van de werkzaamheden vervroegd naar 12 augustus. Dit leidt volgens de minister ook tot hogere kosten voor materialen en graafmachines. Zo waren de benodigde breuksteen en grind niet in de nabije omgeving beschikbaar, waardoor deze over grotere afstand moesten worden aangevoerd. Ook wordt er extra capaciteit ingezet om het werk zo snel mogelijk af te maken. Daarnaast moeten er buisleidingen komen om de levering van vers kanaalwater aan omliggende bedrijven te waarborgen.