“Steun dicht bij huis maakt het verschil” – Limburg lanceert platform Mijn Culturele Nalatenschap

Jan Danihel
-
27 november 2025

In de Maaspoort is dinsdag 25 november het nieuwe platform Mijn Culturele Nalatenschap officieel gelanceerd. Meer dan twintig culturele instellingen in Limburg bundelen hierin de krachten om inwoners beter te informeren over de mogelijkheden van schenken en nalaten aan cultuur. De samenwerking moet een versnipperd landschap samenbrengen en de bewustwording vergroten over hoe toekomstige generaties kunnen blijven profiteren van het culturele aanbod in de provincie.

Foto: Sven Jacobs | © Mijn Culturele Nalatenschap

Volgens initiatiefnemer Philip van Ballegooie (PLT) was een gezamenlijke aanpak noodzakelijk. “Van Venlo tot Vaals: met dit platform zeggen we dat wie Limburg een warm hart toedraagt, daar nu ook blijvend aan kan bijdragen.” Het platform beoogt niet alleen financiële steun te stimuleren, maar vooral inzicht te bieden in wat nalaten aan cultuur in de praktijk betekent. Het raakt volgens de initiatiefnemers aan identiteit, trots en de wens om iets blijvends achter te laten.

Parkstad: kansen voor erfgoed en lokaal bewustzijn
Hoewel er geen scherpe regionale verschillen zijn in geefgedrag binnen Limburg, zien de initiatiefnemers wel een duidelijke trend. “Mensen geven het liefst dicht bij huis,” klinkt het. “Ze steunen bij voorkeur het theater, museum of poppodium waar ze graag komen. Plekken waar zij zich persoonlijk mee verbonden voelen.”

Foto: Sven Jacobs | © Mijn Culturele Nalatenschap

Voor Parkstad ontstaan daardoor concrete kansen. Het platform wil instellingen in deze regio ondersteunen door inwoners beter te informeren over nalaten en door cultuur dichter bij de lokale gemeenschap te positioneren. “Een belangrijk speerpunt daarbij is: steun dichtbij huis, zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van het rijke culturele leven in Parkstad.”

Samenwerking en ondersteuning voor instellingen
Instellingen in Parkstad die deelnemen aan het platform krijgen praktische middelen om hun achterban te bereiken. “Zij ontvangen een uitgebreide communicatietoolkit met beeldmateriaal, teksten, formats en praktische tips,” aldus de organisatie. Daarnaast worden er bijeenkomsten voor kennisdeling georganiseerd, bijvoorbeeld over het opzetten van informatieavonden.

Ook wordt er gewerkt aan gedeelde zichtbaarheid. “We zoeken actief de gezamenlijke zichtbaarheid op: via persmomenten, regionale communicatie en het onder de aandacht brengen van Parkstadse instellingen binnen de provinciale campagne. Op die manier versterken we elkaar.''

Foto: Sven Jacobs | © Mijn Culturele Nalatenschap

Bewustwording belangrijker dan werving
Het initiatief benadrukt dat het project geen fondsenwerfoffensief is. Veel inwoners blijken onbekend met de mogelijkheid om een culturele instelling op te nemen in hun nalatenschap. Toch ziet de organisatie dat er wel degelijk bereidheid bestaat. “De eerste gesprekken en informatieaanvragen laten zien dat er zeker bereidheid is, vooral onder mensen die een sterke band hebben met lokale cultuur. Zij willen iets terugdoen voor de plekken die voor henzelf én voor de regio van betekenis zijn.”

Provinciale campagne moet inwoners bereiken
De komende maanden wordt stevig ingezet op zichtbaarheid in heel Limburg. Het platform start onder meer met een radiocommercial op L1, advertenties in De Limburger en een uitgebreide socialmediacampagne. Daarnaast organiseren instellingen informatieavonden zodat inwoners laagdrempelig kennis kunnen maken met de mogelijkheden.

Ook komt er een jaarlijks terugkerende campagneweek rondom nalatenschap en cultuur. “Daarmee bouwen we stap voor stap aan een herkenbare, duurzame beweging in heel Limburg.” De lancering werd bijgewoond door onder anderen gedeputeerde Jasper Kuntzelaers, kinderdirecteur Lola Rose, vertegenwoordigers van deelnemende instellingen en sprekers van ABN AMRO. Meer informatie is te vinden op mijnculturelenalatenschap.nl.

Album cover

Song name

Nu Live ARTIST NAME

▶️ Play Radio
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram