Tijdens de coronapandemie waren veel ouders bezorgd over de schooldagen die hun kinderen moesten missen. Nu blijkt echter dat kinderen thuis juist minder stress ervoeren dan op school, aldus een recent Italiaans onderzoek. Toen de scholen weer opengingen, werd een piek in psychische noodsituaties onder jongeren waargenomen. Dit sluit aan bij eerdere studies die een verband aantonen tussen schooldagen en een toename van psychiatrische spoedeisende hulpbezoeken, vooral gerelateerd aan zelfbeschadiging en agressie.
De rol van school in de geestelijke gezondheid van jongeren wordt al langer bekritiseerd, vooral omdat steeds meer jongeren met ernstige psychische problemen kampen. De stijging van onder meer eetstoornissen en zelfmoordgedachten is zorgwekkend en strookt met trends in andere landen. Scholen zijn cruciaal voor de socialisatie en persoonlijke ontwikkeling van jongeren, maar ze vormen ook een bron van stress, vooral voor kwetsbare jongeren.
In Zuid-Limburg, net als in de rest van Nederland, was er tijdens de pandemie eveneens sprake van een toename in psychische problemen onder jongeren. Hoewel er geen exacte cijfers voor Zuid-Limburg beschikbaar zijn die dit fenomeen direct linken aan schooldagen, is het wel bekend dat jongeren in deze regio te maken hebben met vergelijkbare uitdagingen. De toenemende druk om te presteren en sociale spanningen kunnen ook hier bijdragen aan de psychische klachten van jongeren. Dit roept de vraag op of er in Zuid-Limburg specifieke maatregelen nodig zijn om deze problematiek aan te pakken en jongeren beter te ondersteunen in hun schoolomgeving.
Het is nog onduidelijk wat de meeste stress veroorzaakt—of dit sociale factoren zoals pesten zijn, of academische druk door cijfers en examens. Een mogelijke verklaring is dat jongeren tegenwoordig minder veerkrachtig zijn door de invloed van sociale media en een minder strikte opvoeding. Hoewel deze aannames nog niet volledig zijn onderzocht, toont het onderzoek aan dat de heropening van scholen na een langere sluiting leidt tot een toename van psychiatrische noodgevallen. Het is nu van belang om verder te onderzoeken welke factoren deze stress veroorzaken en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in hun schoolomgeving.