
Bewoners van de Marktstraat in Hoensbroek kregen te maken met onverwacht hoge energierekeningen en bouwkundige problemen. Woningcorporatie Woonpunt geeft schriftelijk uitleg over de oorzaken en de maatregelen die zijn genomen. Volgens de organisatie zijn de stijgende kosten het gevolg van hogere energietarieven en het wegvallen van een landelijke subsidieregeling. Dat laat Woonpunt weten tegenover RTV Parkstad.
Informatie vooraf
De CDA-fractie in Heerlen heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van verontruste signalen van bewoners aan de Marktstraat in Hoensbroek. Volgens de fractie zijn verschillende huishoudens recent geconfronteerd met onverwacht hoge verwarmingskosten, die oplopen tot bedragen tussen de €2.500 en €4.000.
De bedragen zouden automatisch zijn geïncasseerd, zonder voorafgaand overleg met de bewoners. Daarnaast melden betrokkenen dat hun maandelijkse voorschotten aanzienlijk zijn verhoogd, waardoor de financiële druk verder toeneemt. Volgens de bewoners zijn hun maandlasten in korte tijd verdubbeld en moeten zij de hoge eindafrekening nu via een betalingsregeling voldoen.
Naast de financiële zorgen wijzen bewoners ook op bouwkundige tekortkomingen. Zo zouden er onlangs kunststof kozijnen zijn geplaatst, maar zijn de kieren volgens hen niet afgekit. Opvallend is dat de woningen desondanks een energielabel A hebben ontvangen. De appartementen aan de Marktstraat zijn in eigendom van woningcorporatie Woonpunt.
Oorzaak van de gestegen kosten
Volgens Woonpunt is het gasverbruik in het complex juist afgenomen, maar zijn de totale kosten desalniettemin gestegen. “Dat is het gevolg van hogere energietarieven van de energieleverancier,” aldus Esther van Lieshout, communicatieadviseur van Woonpunt.
“Deze stijging hangt samen met het wegvallen van de tijdelijke subsidieregeling Tegemoetkoming Blokaansluitingen (TTB). Die subsidie kregen bewoners van gebouwen met een blokaansluiting als compensatie van de overheid.” Het maandelijkse voorschot van bewoners is aangepast op basis van de jaarafrekening. Volgens Woonpunt gebeurt dit “om bewoners te beschermen tegen een eventuele hoge afrekening achteraf.”
Communicatie en afhandeling via Ista Nederland
De afrekening en communicatie over voorschotverhogingen worden verzorgd door Ista Nederland, het bedrijf dat de energiekosten voor het complex berekent en incasseert. “Ista informeert huurders over een verhoging van het voorschot via een schriftelijke aankondiging per brief, e-mail of bericht op hun verhuurplatform,” aldus Van Lieshout. “Deze aankondiging bevat het nieuwe voorschotbedrag en de berekening ervan.”
Volgens Woonpunt is er bij Ista slechts één klacht over de energiekosten binnengekomen. De corporatie zelf ontving voornamelijk technische meldingen, waarop inmiddels actie wordt ondernomen.
Herstelwerkzaamheden na renovatie
De woningen aan de Marktstraat hebben na een recente renovatie het energielabel A gekregen. Daarbij is het complex verduurzaamd met een hybride warmtepomp, zonnepanelen en laagtemperatuurradiatoren. “Dat zorgt voor energiebesparing en meer comfort in huis,” zegt Van Lieshout. “Niet alleen in de winter, maar ook in de zomer: met de nieuwe installatie kunnen huurders hun woning ook koelen.”
Na de renovatie bleek echter dat de werkzaamheden niet overal naar volle tevredenheid waren uitgevoerd. “Daarom voeren we op dit moment herstelwerkzaamheden uit,” bevestigt Van Lieshout. “Die hebben betrekking op het aanbrengen van afdichting aan buitenkozijnen, het vervangen van een aantal dilatatievoegen, het aanpassen van de hemelwaterafvoeren, het reinigen, aanpassen en opnieuw inregelen van het ventilatiesysteem en het herstellen van het afschot in de bestaande riolering.”
Planning en afronding
De herstelwerkzaamheden zijn volgens Woonpunt in september gestart en worden nog voor het einde van het jaar afgerond, mits het weer dit toelaat. “De zorgen van bewoners hebben onze aandacht. We doen ons best deze weg te nemen,” aldus Van Lieshout. Woonpunt benadrukt geen invloed te hebben op de stijging van de energietarieven, maar zegt te blijven investeren in verduurzaming om de woonkwaliteit op lange termijn te verbeteren.