In heel Zuid-Limburg, inclusief Parkstad, geldt vanaf vandaag het hoogste natuurbrandrisico. De Veiligheidsregio heeft het waarschuwingsniveau verhoogd naar fase 2. Dat betekent dat de natuur extra gevoelig is voor brand en dat een eventuele brand zich sneller kan uitbreiden.
Volgens de veiligheidsregio ontstaan de meeste natuurbranden door menselijk handelen. Daarom wordt bezoekers van natuurgebieden gevraagd extra voorzichtig te zijn met open vuur, sigaretten en andere hittebronnen. Bij een melding van een natuurbrand rukt de brandweer in Zuid-Limburg voortaan direct met extra voertuigen en personeel uit om uitbreiding van het vuur zoveel mogelijk te voorkomen.