Een aantal regionale organisaties, waaronder Het Hoes veur ’t Limburgs, MIK & PIW Groep, de Innovatiewerkplaats, Peuteropvang Heerlen en Zuyd Hogeschool, hebben gezamenlijk een onderzoek gestart naar de tweetalige methodiek binnen het project "Zjuulke" bij diverse peuteropvanglocaties in Limburg. Dit project beoogt de Limburgse taal een vaste plaats te geven naast het Nederlands, zodat jonge kinderen in Limburg zich meertalig kunnen ontwikkelen.
Zjuulke is het personage van een Limburgse peuter en staat symbool voor de "tweetalige kinderopvang". Het doel is om kinderen spelenderwijs zowel het Limburgs als het Nederlands bij te brengen. Een populaire methode binnen het project is de “één-gezicht-één-taal”-aanpak, waarbij één leid(st)er alleen Limburgs spreekt en de andere uitsluitend Nederlands. Daarnaast wordt de Limburgse taal geïntroduceerd via liedjes, versjes en kinderboeken.
Ondanks dat de Limburgse taal door ongeveer 75% van de bevolking wordt gesproken, toont recent onderzoek aan dat steeds minder jonge kinderen Limburgs spreken. Dit heeft geleid tot een afname van het Limburgs onder kinderen, mede door het idee dat tweetaligheid de beheersing van het Nederlands zou kunnen schaden. Toch wijst onderzoek uit dat meertaligheid juist voordelig kan zijn voor de taalontwikkeling.
Het onderzoek richt zich op de praktische uitvoering van de Zjuulke-methodiek in de kinderopvang. De deelnemende locaties worden onderzocht aan de hand van observaties, interviews en vragenlijsten om een beter inzicht te krijgen in de effecten en ervaringen rondom de tweetalige aanpak.
Met dit project hopen de betrokken partijen de Limburgse taal een toekomst te geven binnen de opvoeding van jonge kinderen en misvattingen over tweetaligheid te weerleggen.