In 2022 zei 90 procent van de bevolking van 16 jaar of ouder gebruik te maken van de digitale overheid, via overheidswebsites of websites van publieke instanties. Deze sites werden vooral gebruikt om informatie te zoeken, een afspraak te maken, of om officiële documenten te ontvangen. Dit blijkt uit het onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen door het CBS.Deze enquête wordt jaarlijks van april tot en met juli door het CBS gehouden. In 2022 namen bijna 6 duizend mensen van 16 jaar of ouder aan het onderzoek deel.
Nederland bij top drie EU-landen met hoogste gebruik digitale overheid
Nederland behoorde in 2022 tot de top drie van EU-landen met het grootste percentage inwoners van 16 tot 75 jaar dat gebruik maakte van de digitale overheid. Alleen in Denemarken en Zweden lag dit aandeel hoger. Het gebruik van de digitale overheid was het laagst in Roemenië en Bulgarije. Het EU-gemiddelde in 2022 was 68 procent.
Gebruik overheidswebsites hoogst onder 25- tot 65-jarigen
Het overgrote deel van de 25- tot 65-jarigen (94 procent van alle personen) maakte in 2022 gebruik van een overheidswebsite. Jongeren (16- tot 25-jarigen) deden dit iets minder vaak, evenals ouderen tussen de 65 en 75 jaar. 75-plussers maken het minst gebruik van overheidswebsites.
Ruim 4 op de 10 gebruikers ervaren problemen
Van degenen die in 2022 gebruik maakten van de digitale overheid ondervond 42 procent problemen. Technische problemen tijdens het gebruik van een overheidswebsite of app, zoals het blijven hangen van de website of het traag functioneren van de app, was de meest genoemde klacht (27 procent). Op de tweede en derde plaats van meest genoemde problemen stonden gebruiksonvriendelijkheid van de site of gebruik van moeilijke woorden (17 procent), en problemen met het gebruiken van de elektronische handtekening of elektronische ID, zoals DigiD (16 procent). Door 12 procent van de gebruikers werd aangegeven dat de website of dienstverlening niet geschikt was voor mobiele telefoon of tablet. Problemen met online betalen of een ander probleem werden door respectievelijk 7 en 6 procent genoemd.
Uit bovengenoemde cijfers blijkt alweer dat de hoeveelheid personen die het moeilijk vinden om om te gaan met de huidige technologie niet onderschat moet worden. Mensen die tegen problemen aanlopen bij het gebruik van online diensten, computer, laptop, smartphone of tablet kunnen voor gratis ondersteuning terecht bij de DigiHulplijn.
Iedereen met vragen kan zich makkelijk melden laat de DigiHulplijn op hun website weten; ''De ervaren medewerkers van de DigiHulplijn nemen de tijd. Ze geven je persoonlijk advies om je op weg te helpen. Vaak vinden ze meteen een oplossing. Anders verwijzen ze je door naar hulp bij jou in de buurt. Alle vragen zijn welkom en bellen mag zo vaak als nodig. Je hoeft geen persoonlijke informatie te geven. Alle gesprekken zijn gratis.''
De DigiHulplijn is opgericht door het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb, de Koninklijke Bibliotheek en de Alliantie Digitaal Samenleven. Het nummer wordt beheerd door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. ContactCare beheert als partner het callcenter.