SCHUNCK Museum viert een decennium van kunst en verbinding met de tentoonstelling Levenslang: 10 jaar David Bade in Heerlen. Deze expositie, te zien tot en met 10 maart 2024, biedt niet alleen een terugblik op de kunstenaarsreis van David Bade door de Zuid-Limburgse stad, maar dient ook als een visuele verkenning van de sociale weefsels van Heerlen.
Naast het tentoonstellen van Bade's iconische werken, introduceert de expositie interactieve minigolfbanen die de basisemoties symboliseren.
Kunst als spiegel van sociale realiteit
Bade, beeldend kunstenaar en levenslange vriend van Heerlen, heeft gedurende een decennium de stad vastgelegd in expressionistische lijnen en kleuren. Levenslang: 10 jaar David Bade in Heerlen vertelt met werken, variërend van verfijnde houtskooltekeningen tot levendige, geschilderde groepsportretten en driedimensionale installaties, intieme verhalen van individuen en gemeenschappen.
In 2013 sloot David Bade een onconventioneel verbond met Heerlen door een belofte te maken: een levenslange toewijding aan de stad. Dit onder de naam David Bade tekent Heerlen onder de tafel. Nu, tien jaar later, toont de expositie het rijke (tussentijdse) resultaat van deze verbintenis. Bade, beeldend kunstenaar met internationale faam, heeft gedurende deze periode niet alleen kunstwerken gecreëerd die diepgeworteld zijn in de Heerlense gemeenschap, maar heeft ook een brug geslagen tussen kunst, emotie en de sociale realiteit van Heerlen – een stad die op veel van de 'verkeerde' lijstjes landelijk vaak hoog scoort.
Levenslang biedt bezoekers daarnaast een unieke ervaring om letterlijk van emotie naar emotie te golfen op speciaal gebouwde minigolfbanen. Van 'Boos' met een racket tot 'Blij' op een wipwap, elke baan is doordrenkt met symboliek. Deze speelse presentatievorm sluit naadloos aan bij Bade's thema van ontmoeting en betrokkenheid. De museumzaal van SCHUNCK is getransformeerd tot een levendig en dynamisch geheel dat bezoekers uitnodigt om deel te nemen, te spelen en de verschillende emoties te ervaren die door de werken worden opgeroepen.
Een olifant in de kamer
Tijdens de opening op zondag 12 november kreeg David Bade de vraag hoe het hem bevalt om levenslang met Heerlen verbonden te zijn. "Het is een unieke verhouding, eervol, en tegelijkertijd onderscheidend in het veld van cultuur. Ik heb in die tien jaar tijd zoveel memorabele ontmoetingen gehad, dat het moeilijk kiezen was. Ik heb ook nog nooit zo’n lange opbouw naar een expositie gehad. Het ontroerde me, al die ontmoetingen. Ik heb een geheugen als een zeef, nu kwam alles weer boven", antwoordde hij.
Bijzonder was ook het moment waarop Bade de burgemeester van Heerlen, Roel Wever, een nieuw werk overhandigde, voor de stad. De titel werd samen met het publiek gekozen: Elephant in the Room. Wever noemde Bade 'de zielenopener' van Heerlen.
Quentley Barbara: Nu zijn we collega’s
12 november markeerde niet alleen het begin van Levenslang, maar bracht ook het werk van beeldend kunstenaar Quentley Barbara onder de aandacht. Quentley, een oud-leerling van David Bade, maakt indrukwekkende kartonnen sculpturen van mensen die een speciale rol spelen in zijn leven. Zijn doel is om hun verhalen te delen, anderen te inspireren en de geportretteerden te motiveren en ondersteunen.
In de vitrine van het Glaspaleis toont Quentley met Nu zijn we collega’s zijn persoonlijke ontwikkeling, van zijn jeugd op Curaçao tot zijn aankomst in Nederland. De presentatie reflecteert met name op zijn reis van student naar kunstenaar. Op 13-jarige leeftijd begon Quentley als jongste student ooit bij het Instituto Buena Bista (IBB) op Curaçao, waar hij in aanraking kwam met beeldende kunst. Zijn ontwikkeling werd ondersteund door Tirzo Marta en David Bade.
Duurzame kunst en dito verbintenissen
In een vriendschap door dik en dun tekent Bade Heerlen sinds 2013 onder de tafel. Als museum omarmt SCHUNCK de kracht van radicale volharding, waarbij bewust wordt afgeweken van de conventionele museale weg. Terwijl andere instellingen vaak streven naar het steeds najagen van iets nieuws, legt SCHUNCK de nadruk op blijvende verbintenissen en verdiepende betrokkenheid in sociale kunstprojecten. Net zoals David Bade een levenslange band smeedt met Heerlen, streeft SCHUNCK ernaar dat bezoekers een duurzame connectie kunnen opbouwen met de kunst, de stad en elkaar, een verbinding die verder reikt dan de muren van het museum. Als knipoog naar deze onverwoestbare toewijding heeft Bade zelfs de letters Levenslangop de gevel van het Glaspaleis geschilderd, zodat zijn verbintenis met Heerlen letterlijk niet te missen is. Een levensgrote herinnering aan de kunstzinnige vastberadenheid die de stad en de kunstenaar verbindt.
Betrokkenheid bij de gemeenschap
David Bade's betrokkenheid gaat verder dan de kunstwereld. Zijn recente samenwerkingen met de rollerderbyclub Pink Peril Roller Derby en breakcrew Heerlen Fucking City tonen zijn streven naar het vastleggen van positieve clubs en gemeenschappen met, naar zijn zeggen, niet-dogmatische stijlen. Deze samenwerkingen zijn niet alleen kunstzinnig, maar vormen ook een wezenlijk onderdeel van Heerlens levendige gemeenschap. Bade heeft met zijn projecten in samenwerking met Mondriaan GGZ een diepgaande impact gehad. Hij heeft niet alleen kunst naar de gemeenschap gebracht, maar ook waardevolle dialogen over mentale gezondheid geopend. Deze langdurige samenwerking illustreert onze overtuiging dat kunst niet alleen een visuele ervaring is, maar een krachtig instrument om duurzame sociale verandering te bewerkstelligen.
In de schaduw van de mijnstad
Gedurende de tentoonstelling zal tevens de inaugurale editie van het Frictions Festival plaatsvinden, een publieksprogramma met optredens, workshops en discussies. Het festival, doordrenkt van samenwerkingen met lokale initiatieven, maatschappelijke organisaties en creatieve groepen in Heerlen, belicht de kracht van verbinding en gemeenschap in de geest van Bade. De eerste festivaldag vindt plaats op 14 december.
In de schaduw van de mijnstad, getekend door sociaal-economische uitdagingen, weerspiegelen de tentoonstelling en het publieksprogramma de veerkracht van Heerlen en haar bewoners. Een kunstzinnige reis door tien jaar, met elke penseelstreek en minigolfslag als een viering van verbinding, emotie, en de opwaartse klim van deze unieke plek.