Gemeente Heerlen neemt als eerste gemeente deel aan een pilotprogramma van Rijkswaterstaat voor duurzaam wegdekonderhoud met de Asphalt Recycling Train (ART). De ART hergebruikt vrijwel al het oude asfalt ter plekke in nieuw asfalt en is hierdoor vrijwel volledig circulair. Bovendien is er minder CO2-uitstoot, omdat ritjes van en naar een asfaltcentrale worden bespaard.Hoe werkt de Asphalt Recycling Train?
De ART is een serie onderhoudsmachines die in een treintje over een beschadigd wegdek rijden en een mooie, gladde, nieuwe deklaag achterlaten. De eerste machines verwarmen het asfalt waardoor het mengsel zacht wordt. Een volgende machine ‘eet’ het oude asfalt op, verwerkt het in een nieuw mengsel en spreidt nieuw asfalt uit op de weg. Tot slot komt er een wals die van de weg een nieuwe gladde deklaag maakt. Dit gebeurt allemaal in één werkgang. Deze manier van werken zorgt ervoor dat het asfalt ter plekke wordt vernieuwd.De gemeente geeft hiermee het goede voorbeeld door minder grondstoffen te verspillen en meer her te gebruiken. Door deel te nemen aan het pilotprogramma met de Asphalt Recycling Train zet de gemeente een belangrijke stap richting een circulair asfaltonderhoud. Dit initiatief sluit aan bij het bredere verduurzamingsoffensief van de gemeente. Daarnaast wordt er door deelname aan het pilotprogramma waardevolle data verzameld om de techniek verder te verbeteren. Deze kennis wordt open met de sector gedeeld, zodat het een volwaardig alternatief kan worden voor wegdekonderhoud in heel Limburg.
Voordelen
Omdat het oude asfalt vrijwel volledig wordt hergebruikt is het niet nodig om het oude asfalt af te voeren of nieuw materiaal aan te voeren. Dit leidt tot besparingen op transportkosten en een flinke vermindering van de CO2-uitstoot. Wanneer de ART klaar is kan de weg al na ongeveer zes uur opnieuw worden geopend, waardoor deze methode ook zorgt voor minimale verkeershinder.ToekomstperspectiefMet deze proef wil Heerlen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de ART-technologie en de bredere inzetbaarheid ervan op zowel snelwegen als provinciale wegen. Door de focus op circulair asfalteren en het reduceren van CO2-uitstoot, zet Heerlen een belangrijke stap richting duurzame infrastructuur en een beter milieu.Foto thumbnail: Rijkswaterstaat