De gemeente Heerlen gaat parkeeroverlast in woonwijken structureel aanpakken met een nieuwe, wijkgerichte aanpak. Tijdens een pilot in de wijk GMS (Grenzend aan het centrum van Heerlen) wordt een analyse gemaakt van het aantal en soort meldingen, evenals de momenten waarop de overlast zich voordoet. Op basis van deze gegevens wordt samen met inwoners gezocht naar oplossingen.
Toename van auto’s en beperkte ruimte
Het aantal personenauto’s in Heerlen is de afgelopen tien jaar met 10% gestegen en deze trend zet naar verwachting door. Veel wijken zijn hier ruimtelijk niet op voorbereid, waardoor bewoners vaker overlast ervaren. Het realiseren van extra parkeerplaatsen is vaak geen haalbare oplossing vanwege ruimtegebrek en andere behoeften, zoals meer groen of speelvoorzieningen. Bovendien kunnen aanpassingen in één deel van een wijk nadelige effecten hebben in andere delen.
Pilot in GMS vanwege hoge parkeerdruk
De wijk GMS is gekozen voor de pilot vanwege de hoge parkeerdruk, veel foutparkeerders en het grote aantal klachten. De ligging nabij het centrum speelt hierbij een belangrijke rol. Het vinden van passende oplossingen in deze wijk zal uitdagend zijn, maar vormt een belangrijke eerste stap in de nieuwe aanpak.
Leefbaarheid verbeteren
Volgens wethouder mobiliteit Marco Peters is de belangrijkste doelstelling van de aanpak het verbeteren van de leefbaarheid in wijken. “We streven naar oplossingen die zowel aantrekkelijk zijn voor autobezitters als voor bewoners die waarde hechten aan een prettige woonomgeving. De ervaringen uit de pilot in GMS gebruiken we om parkeeroverlast ook in andere wijken effectief aan te pakken.”
De pilot vormt een belangrijke basis voor een toekomstgerichte en evenwichtige aanpak van parkeerproblemen in Heerlen.