Het Rotterdamse Hardt Hyperloop, gesteunddoor de Europese Unie, werkt aan een revolutionair transportsysteem: de hyperloop. Dit systeem, een moderne variant van ouderwetse buizenpost maar dan voor goederen én personen, zweeft met hoge snelheden door een buis op lage druk.
Julia Oomens-Meer van Hardt Hyperloop verklaart dat het nieuwe Europese testcentrum in Veendam vanaf volgend jaar de kerntechnologie zal testen, inclusief aandrijving, magnetisme en spoorwisselingen. Maar de echte uitdaging begint tussen 2026 en 2030: het vinden van een pilotlocatie om de veiligheid, instapmogelijkheden en druk in de buis op een traject van drie tot vijf kilometer te testen, ditmaal met echte passagiers.
Parkstad investeert samen met Aken in een haalbaarheidsstudie voor een hyperloop-pilot op het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis. De financiering, deels afkomstig uit de Regiodeal II, illustreert Parkstad's wens om economie, werkgelegenheid, duurzaamheid en huisvesting te versterken. Parkstad, bekend om zijn geschiedenis in de mijnbouw, transformeert zich tot een gebied dat zich richt op diversificatie van economie en duurzame groei. De regio gelooft dat de hyperloop daar een cruciale rol in kan spelen.
De proef met de hyperloop gaat verder dan enkel technologie: het omvat ook het evalueren van economische impact en de mogelijke integratie in een Europees netwerk. De haalbaarheidsstudie wacht nog op cofinanciering uit Duitsland, maar men is optimistisch over het verkrijgen van deze steun. Eerdere deelname aan dit innovatieve project zou vergelijkbaar kunnen zijn met de voordelen die steden vroeger genoten als ze aan een belangrijke spoorlijn lagen.