Leerlingen van het Grotius College in Heerlen hebben gisteren hun zelfgemaakte biobrandstof getest tijdens een bijzondere race op het Pancratiusplein. Voor de leerlingen bovenbouw HAVO en VWO, biedt het Grotius College het vak NLT (Natuur, leven en techniek) aan. De doelstelling van dit vak is dat leerlingen met de toepassing van natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en ICT praktische problemen in de echte praktijk gaan oplossen. De leerlingen ontwikkelden hun eigen biodiesel en streden vervolgens op een speciaal omgebouwd kartcircuit om de beste brandstofefficiëntie.
Foto: Gemeente Heerlen
Het vak NLT biedt havo- en vwo-leerlingen de kans om theoretische kennis uit natuurkunde, scheikunde, biologie, wiskunde en ICT toe te passen in de praktijk. Wat het vak op het Grotius College uniek maakt, is de samenwerking met Zuyd Hogeschool, CHILL (Chemelot Innovation & Learning Labs) en bedrijven uit de regio. De verschillende modules worden ontwikkeld door 42Projects, een coöperatie van docenten die onderwijs en praktijk dichter bij elkaar brengt.
Voor dit project onderzochten de leerlingen hoe biodiesel uit plantaardige materialen, waaronder gebruikt frituurvet, kon worden gesynthetiseerd. Daarbij kwamen complexe analysetechnieken zoals gaschromatografie, massaspectroscopie en NMR aan bod. De leerlingen pasten niet alleen chemische processen toe, maar dachten ook na over de ruimtelijke en geopolitieke gevolgen van een wereld waarin biobrandstoffen de rol van fossiele brandstoffen overnemen.
De afsluiting van het project vond plaats op het Pancratiusplein, waar de leerlingen met karts op biodiesel de strijd aangingen. De voertuigen waren omgebouwd met dieselmotoren dankzij een reuringsubsidie van de gemeente Heerlen. Het doel van de race was om zoveel mogelijk rondes te rijden op de zelf geproduceerde brandstof en het verbruik per kilometer te berekenen.
Het evenement vormde een praktische en inspirerende manier om duurzaamheid en technologie met elkaar te verbinden en gaf de leerlingen de kans om hun theoretische kennis direct in de praktijk te brengen.