album-art

00:00
Luister live

Limburg trekt jaarlijks bijna 17 miljoen dagbezoekers uit Duitsland en België

12 juli 2023
Door: 
Erwin Deswijzen

Limburg blijft een verleidelijke bestemming voor dagtochten, met bijna 17 miljoen bezoekers uit Duitsland en België die jaarlijks de provincie bezoeken. Dit blijkt uit een recent internationaal onderzoek uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de provincies. Deze indrukwekkende cijfers bevestigen de aantrekkingskracht van Limburg op internationale bezoekers.

Dagbezoeken

Het overgrote deel van de dagbezoeken uit buurlanden Duitsland en België, namelijk 13,9 miljoen, komt uit de nabijgelegen Duitse regio's Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Daarnaast hebben bijna 3 miljoen dagbezoekers de reis vanuit Vlaanderen en Brussel naar Limburg gemaakt. Onder de Duitse bezoekers zijn Venlo en Roermond de favoriete bestemmingen, waar respectievelijk 49% en 32% van de bezoekers naartoe gaat. Voor de Belgen is Maastricht de populairste keuze.

Het hoofddoel van het bezoek aan Limburg is winkelen, wat blijkt uit het feit dat het Designer Outlet Roermond een prominente 3e plaats veroverde in de top 10 van meest bezochte attracties. Daarnaast is ontspanning, rust en onthaasting een belangrijk motief voor het bezoek aan de provincie. Het onderzoek toont ook aan dat de meeste dagbezoeken aan Nederland kort van tevoren worden gepland, variërend van minder dan 24 uur tot een week van tevoren.

Uitgaven

De uitgaven van de bezoekers leveren een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. Duitse dagbezoekers besteden gemiddeld

€ 125 per persoon, terwijl Belgische dagbezoekers gemiddeld € 175 per persoon uitgeven. Het grootste deel van deze uitgaven gaat naar eten, drinken en winkelen, wat de economische waarde van het dagbezoek versterkt.

Verblijfsbezoeken

Naast de dagbezoeken zijn er ook verblijfsbezoeken in Limburg. Duitsland en België zijn samen goed voor ruim 635.000 verblijfsbezoeken, waarbij bijna 358 miljoen euro wordt besteed. De lokale economie en toeristische sector profiteren van de waarde die deze bezoekers met zich meebrengen. De vier Limburgse Destinatie Management en Marketing Organisaties (kortweg DMO’s), handelend onder de naam SLV (Samenwerkende VVV’s Limburg), werken sinds 2021 met behulp van Provincie Limburg samen om Limburg als toeristische bestemming te promoten in Duitsland en België.

Foto: Samenwerkende VVV”s Limburg / Hugo Thomassen.

RTV Parkstad

Contact met de studio

Whatsapp: 06 83 454 300Radiostudio: 045 5610 610TV-Redactie: tv@rtvparkstad.nl

Luister en kijk

Radio: 89,2 FM - 87,5, Kabel - Ziggo: 918
Televisie: Ziggo Kanaal 43 - KPN Kanaal 1495

Social media

Belangrijk

RTV Parkstad. Alle rechten voorbehouden. Website ontwikkeling door: Website Visie
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram