Kinderen uit het hele land deden de afgelopen periode mee aan een landelijke actie om zogenoemde ‘Pas op’-poppen te ontwerpen: kleurrijke verkeerspoppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen. Uit ruim 400 inzendingen selecteerde coöperatie Univé twintig winnende ontwerpen, die daadwerkelijk worden gemaakt en geplaatst in buurten verspreid over het land. In de gemeente Nuth werd het ontwerp van de 9-jarige Bram Schaepkens als winnaar gekozen. Vanaf vrijdag 5 september waarschuwt ‘zijn’ pop het verkeer over de Hellebroek om vaart te minderen.
De verkeersactie is een initiatief van verzekeraar Univé en werd in alle regio’s in Nederland gehouden. Uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat bestuurders langzamer rijden als ze verkeersborden zien met tekeningen.
Door Bram Schaepkens herinnert een poppetje met een bolhoed het verkeer in Nuth er binnenkort aan om de snelheid te matigen.
Tekenen voor veilige buurt
“Als coöperatie zonder winstoogmerk heeft Univé de mogelijkheid om, in het belang van onze leden, te investeren in een veilige leefomgeving. Dat doen we voor hen, maar bij voorkeur ook mét hen,” vertelt Brigitte Arts, bestuurder van Univé Zuid-Nederland. Ondersteund door oud-topsporter Dafne Schippers startte de verzekeraar eind mei de campagne Teken mee voor een Veilige Buurt, die meer dan 400 kinderen inspireerde tot het ontwerpen van een unieke verkeerspop. Maar liefst twintig van deze ontwerpen worden nu daadwerkelijk geproduceerd en langs de weg geplaatst.
Drukke straat
In Nuth ging Bram Schaepkens de uitdaging aan en kreeg van Univé Zuid-Nederland te horen kreeg dat zijn ontwerp het winnende was in de regio Limburg. Vanaf vrijdag 5 september om is Brams creatie te zien langs de Hellebroek in Nuth. Daar zal de verkeerspop voorbijrijdende automobilisten eraan herinneren hun snelheid te matigen.