Vanaf 11 maart is het wielerplatform ‘Kids van de Koers’ officieel van start gegaan. Kopmannen Jean (11) en Joep (10) gaan via verschillende social media kanalen, een podcast en een website kinderen (en hun ouders) informeren over de wielersport en hen enthousiasmeren om te gaan wielrennen. Hun slogan ‘Ga gewoon wielrennen nondeju!’ speelt daarin een centrale rol. De broers, woonachtig in het Limburgse Klimmen, wielrennen zelf bij Zuyd Cycling Team en hebben inmiddels een hele planning gemaakt van wedstrijdbezoeken, zelf wedstrijden rijden en het opnemen van podcasts. Meerdere profploegen en profrenners hebben inmiddels hun medewerking toegezegd om de jongens te helpen in het behalen van hun doel. Meer jeugd op de sportieve fiets.
Hoe het allemaal begon
De liefde voor de wielersport groeide na de aanschaf van de eerste racefiets en ontluikte helemaal toen ze de Tour de France bezochten en hun helden ontmoetten. Die ervaring, samen met het luisteren naar wielrenpodcasts, inspireerde hen vervolgens om een eigen podcast te beginnen. “Met supercoole verhalen, slimme tips en spannende avonturen willen we laten zien hoe gaaf fietsen is! Het is niet alleen maar een sport, het is echt supertof! We hebben al veel avonturen meegemaakt op onze fietsen en daarom willen we dat zoveel mogelijk andere kinderen ook gaan fietsen!”, aldus Jean.
Limburg Cycling besloot vervolgens beide jongens te helpen om hun platform verder uit te bouwen. Milan van Wersch, manager van Limburg Cycling vertelt: “We zagen een kans die we niet voorbij konden laten gaan. Twee enthousiaste jongens die ook nog eens hun passie over de wielersport durven te delen richting andere kinderen. Zoiets kun je zelf niet bedenken, maar ontstaat gewoon. Al snel bleek dat Jean en Joep, en uiteraard ook hun zeer betrokken ouders, graag samen met ons de volgende stap wilden zetten om andere kinderen op de sportieve fiets te krijgen”.
Hoe gaat het verder
Inmiddels is de website www.kidsvandekoers.nl klaar, zijn de wedstrijdenbezoeken gepland (o.a. Volta Limburg Classic, Amstel Gold Race, Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Tour de France) en hebben beide jongens uiteraard ook hun eigen wedstrijdprogramma gepland. Om de wielerwedstrijden in Limburg wat extra onder de aandacht te brengen wordt er ook begonnen met de ‘Kids van de Koers Cup’. Met klassementen om de bolletjestrui, groene trui en Limburgse trui tijdens de wedstrijden in Limburg. Daarnaast worden er nieuwe podcastsvoorbereid en zijn de sociale media kanalen Instagram, TikTok en Youtube vernieuwd en gereed. De komende periode wordt er op zoek gegaan naar fondsen en bedrijven die dit maatschappelijke initiatief willen ondersteunen om nog meer kinderen op de fiets te krijgen én houden.